23948sdkhjf

Forbrugerombudsmanden i rette med Føtex om vildledende priser

Forbrugerombudsmanden går i rette med Føtex efter man havde reklameret med at en vare ville være dyrere ugen efter, hvilket ikke var tilfældet. Føtex beklager.
Hvis man reklamerer med, at prisen stiger i næste uge, tror kunden at denne uges pris er særlig fordelagtig.

- Udsagnet skal derfor også være korrekt.

Det er beskeden til Føtex, efter at Forbrugerombudsmanden fandt ud af, at supermarkedet i et tilfælde reklamerede med, at varen ville være dyrere i ugen efter, og dermed opfordrede til et hurtigt køb. Men varen blev ikke dyrere - den blev tværtimod billigere. Føtex beklager hændelsen.

Vildledende markedsføring
Forbrugerombudsmanden blev i efteråret 2011 gennem et par forbrugerklager opmærksom på, at Føtex i sin tilbudsavis for uge 37 annoncerede med en cardigan og oplyste, at prisen på trøjen ville stige i uge 38. Det holdt imidlertid ikke stik – således blev trøjen ikke dyrere, men blev på trods af udsagnet tværtimod billigere i uge 38.

Forbrugerombudsmanden fandt dette vildledende og kontaktede Føtex.

Føtex har erkendt, at markedsføringen af trøjen var vildledende og har beklaget forholdet, som skyldes en menneskelig fejl. Føtex har samtidig oplyst, at man vil skærpe sin kontrol og ikke mindst være opmærksom ved brug af fremtidige priser som sammenligningsgrundlag.

Fremtidig prissammenligning skal være korrekt
Forbrugerombudsmanden finder ikke, at der i sig selv er noget til hinder for at anvende en fremtidig pris som sammenligningsgrundlag for sparbudskaber.

Men en sådan sammenligning skal – som alle andre prissammenligninger – være korrekt og relevant, og det besparelsesudsagn, der ligger i pris-sammenligningen, skal være reelt.

I modsat fald vil sammenligningen være vildledende, især hvis varen – som i dette tilfælde – bliver billigere.

En indskærpelse til Føtex
Forbrugerombudsmanden har accepteret Føtex’ forklaring og lægger til grund, at der er tale om en enkeltstående fejl.

Forbrugerombudsmanden har derfor nu sluttet sagen med en indskærpelse til Føtex om, at hvis firmaet fremover anvender fremtidige priser som grundlag for prissammenligninger, skal sammenligningen være korrekt, reel og relevant, baseret på en realistisk forventning om, at varen vil blive solgt til den oplyste fremtidige pris.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109